Wel of niet mijn BMW tunen of aanpassen?

Lees de nieuwste weetjes en trends over auto’s.

Wel of niet mijn BMW tunen of aanpassen?

In Amerika bestaat er een zeer grote cultuur van autoliefhebbers die hun auto’s tunen en aanpassen. Auto’s op maat maken is niet exclusief Amerikaans, maar ik heb het gevoel alsof Amerikanen er het meest fanatiek over zijn. Mensen tunen, upgraden en aanpassen werkelijk alles. Van oude hot rods tot moderne hypercars, mensen zullen hun stempel drukken op welke auto ze ook maar kunnen betalen. Bepaalde merken hebben ook hun eigen cult van mensen die het leuk vinden om bepaalde modificaties aan te brengen. Volkswagens zijn het meest berucht voor het hebben van een enorme community van enthousiastelingen die van allerlei grote aanpassingen toebrengen aan hun auto. BMW’s zijn ook vaak zo gemaakt om de behoeftes van dit soort enthousiastelingen tegemoet te komen.

Het lijkt er echter op alsof de wereld van de autoliefhebber in tweeën wordt gesplitst wat betreft deze vorm van maatwerk, met maar weinig mensen die in het midden vallen. Het is alsof je ofwel houdt van tuning, of er een complete hekel aan hebt. BMW’s zijn broeinesten voor dit soort discussies, omdat de fabrikantversies van de auto’s van nature tuning of modificatie lijken tegen te werken. De reden hiervoor is dat BMW’s zeer precieze machines zijn en in de fabriek tot in de perfectie worden afgesteld. Op die manier lijken verdere aanpassingen ze bijna altijd minder goed te maken.

Uiteraard bestaan er tuning bedrijven die grotere prestaties, meer rendement en misschien zelfs ook een verbeterde rijervaring kunnen leveren. Echter, vaak is het zo dat het niet professionele tuners zijn die BMW’s aanpassen. In veel gevallen is het zomaar iemand die in zijn garage nieuwe onderdelen plaatst onder prullige belichting en in de lichtelijk aangeschoten staat van een paar bier. Zo zijn de expertise en het vakmanschap van de fabrieksauto enigszins verloren gegaan. Niet dat er per se iets mis is met het zelf bewerken van auto’s; het knoeien aan auto’s is hoe mensen ervaring opdoen. Maar zorgen het toevoegen van een nieuwe inlaat en uitlaat, het installeren van een ECU tune en het slaan op de veersystemen werkelijk voor een verbeterde auto?

Het korte antwoord: het hangt ervan af, maar in veel gevallen niet. Bij een wat nieuwere auto’s neigen modificaties niet een goed idee te zijn. Ongeacht hoe goed de tuningen en aanpassingen zijn uitgevoerd en/of hoe goed de auto presteert, elke garantie die met de BMW kwam kan daardoor in gevaar zijn gebracht. Tenzij de BMW getuned wordt door een bedrijf zoals bijvoorbeeld Dinan, die garanties leveren op hun eigen werk. Dit is iets dat belangrijk is om rekening mee te houden voor het aanpassen van elk zeer nieuw voertuig, vooral bij het toevoegen van veel motorkracht, of iets anders dat de auto ernstig kan beschadigen wanneer het niet op de juiste manier wordt gedaan.

Een ander belangrijk punt voor de veel nieuwere auto’s is doorverkoopwaarde. Wanneer je nieuwe BMW nog steeds een aardig zakcentje waard is, zal de waarde naar beneden kelderen op het moment dat er aanpassingen zijn toegebracht. Dit gebeurt voor de simpele reden dat mensen geen interesse hebben in jouw modificaties. Ik hoor autoliefhebbers continu praten over hoe hun specifieke auto meer waard is dan gemiddeld, vanwege het werk dat er aan is toegebracht. Feit is echter dat het niet uitmaakt hoe duur de onderdelen zijn die je hebt toegevoegd, de waarde van de auto zal zeer waarschijnlijk naar beneden gaan omdat een groot percentage van de bevolking de auto niet op dezelfde manier wil hebben als jij dat wil. Het kan zijn dat je tevreden bent met hoe de auto eruitziet / rijdt / klinkt met alle motor tuningen en modificaties aan de veersystemen, maar dat betekent nog niet dat Jan met de pet dat is, en hij zal de volgende zijn die de auto gaat kopen.

Wanneer het gaat om een auto die een stukje ouder is, zoals bijvoorbeeld de E46, is het niet zo erg om de auto te tunen of aan te passen omdat de waarde van de auto sowieso al vrij laag is en er geen garantie op is. In zo’n geval zijn de enige echte risico’s het om zeep helpen van een perfect goed werkende auto, en het moeten zoeken naar iemand die de auto met jouw specifieke smaken wil kopen op het moment dat je er klaar mee bent. Het zoeken van de volgende koper is minder moeilijk wanneer je te maken hebt met goedkope auto’s. Bij de lagere prijsklassen zal er altijd wel iemand zijn die de auto weer overkoopt, zo lang de auto er niet absurd uitziet of lijkt te zijn. Dus zorg in ieder geval ervoor dat je de auto niet vernielt. Het is altijd vervelend om te zien wanneer iemand een uitstekende E46 neemt, er goedkope paarse tint op doet, een slechte geluiddemper, en de auto vervolgens laten inzakken met onnozele banden. Dit zorgt ervoor dat iets wat ooit een prima ontworpen auto was een kolossaal wangedrocht wordt.

Echter, tuning heeft ook enige voordelen. In het geval van een oudere auto is er niet veel nodig om de doorverkoopwaarde te behouden, aangezien daar sowieso al niet te veel van was. Dus op die manier kun je een auto hebben naar jouw specifieke smaak zonder dat het jouw investering negatief beïnvloed, omdat er vanaf het begin al weinig sprake is van een investering. In het geval een nieuwere auto, en de tuning is uitgevoerd door een betrouwbaar bedrijf zoals Dinan, kan de auto zelfs in waarde omhoog gaan vanwege de bekende naam die verbonden is aan de tuning. Dinan BMW’s zijn zeldzaam, dus wanneer liefhebbers ze vinden, kan het zo zijn dat ze bereid zijn om een beetje extra te betalen om die Dinan tuning erbij te krijgen.

Eigenlijk komt het neer op het volgende: er is niks mis met het tunen van een auto, zo lang het kern ontwerp van de auto maar intact blijft. Kleine aanpassingen, wanneer het op de juiste manier wordt gedaan en door professionals, zullen de waarde niet al te veel omlaag brengen of de auto vernielen. Anders ben je alleen maar je eigen portemonnee en de auto aan het duperen. En wanneer je een “Illest” sticker waar dan ook plakt op een BMW, verliest het automatisch 90 procent van zijn waarde.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *